عطر، فقط یک رایحه نیست، بلکه نشان‌دهنده روحیه فردی و شخصیت شماست.
انتخاب عطر مناسب، برای هر موقعیت و با توجه به فصول سال، نیاز به شناخت نت‌ها، گروه‌های بویایی و... دارد. در ادامه، به شما کمک می‌کنیم تا با جهان عطرها بیشتر آشنا شوید و انتخاب‌های درستی داشته باشید.

چند نکته قبل از خرید عطر

تأثیرات روانی عطر

عطر تأثیرات قابل توجهی بر روی حالت روحی فرد دارد. برخی عطرها اثرات آرام‌بخشی دارند، در حالی که برخی دیگر احساس انرژی و پویایی را به وجود می‌آورند. این تأثیرات معمولاً به دلیل نت‌های مختلف عطر ایجاد می‌شوند.

دسته بندی انواع عطر بر اساس غلظت

  • پرفیوم، عطری خالص با بالاترین غلظت است که معمولاً غلظت آن بین 15 تا 40 درصد است.
  • مدت زمان ماندگاری پرفیوم‌ها معمولاً بین 6 تا 8 ساعت است، که به این معناست که رایحه آن، تقریباً تمام روز همراه شماست.
  • ادوپرفیوم، بیشترین غلظت را بعد از پرفیوم‌ داشته و با غلظت 15 تا 20 درصدی، حدود 4 تا 5 ساعت ماندگاری دارد.
  • ادوتویلت، غظتی بین 5 تا 15 درصد دارد و کاملا ملایم بوده و به خوبی با شرایط مختلف سازگار است.
  • به همین دلیل رایحه عطر محبوب شما، شیرین و گرم یا خنک و تلخ باشد، اهمیتی ندارد و در هر فصل و مناسبتی به راحتی می‌توانید استفاده کنید و بدون نگرانی از آن لذت ببرید.
  • ادکلن، غلظتی حدود 2 تا 4 درصد دارد و بخاطر داشتن الکلِ بیشتر، بسیار ارزان‌تر از دسته‌های دیگر است و ماندگاری آن معمولا بین 2 تا 3 ساعت است؛ به همین دلیل باید تعداد دفعات بیشتری از آن در طول روز استفاده کنید.

نت عطر چیست و چه اهمیتی دارد؟

نُت‌های عطر ساختار رایحه عطر را تشکیل می‌دهند. به طور کلی، هر عطر شامل سه نوع نت است: نت‌های اولیه، میانی و نت‌های پایانی. ترکیب مناسب این نت‌ها با یکدیگر، رایحه‌ای منحصر به فرد برای عطر ایجاد می‌کند و تأثیرهای متفاوتی بر ساختار رایحه عطر را دارند.

انواع گروه‌های بویایی عطر

رایحه گلی
رایحه‌های گلی از آن دسته روایح پرطرفداری هستند که نت اصلی آن از عصاره‌های گل تشکیل شده و بسیار خوشبو و آرامش‌بخش است.
عطرهای گلی با نت‌ گل‌هایی مثل گل رز، نیلوفر و یاس، برای مناسبت‌هایی مثل مهمانی‌ها و جلسات کاری، انتخابی بی‌نظیر هستند. این عطرها سرشار از بوی تازگی و حس خوب هستند و می‌توان گفت با تمام سلیقه‌ها سازگار هستند.

گروه بویایی گلی

اکثر محصولات گروه بویایی گلی، مورد علاقه خانم‌ها هستند و بسیاری از عطرهای زنانه پرطرفدار گلی‌اند. البته استثنا هم دارد و در برخی از عطرهای مردانه، رایحه گل‌هایی مثل رز، بنفشه و زنبق وجود دارند.
ویژگی این گروه بویای سبکی و ملایم بودن آن است و می‌توان گفت  مورد پسند هر سلیقه‌ای است.؛ چون کمتر کسی پیدا می‌شود که با بوی گل ارتباط برقرار نکند.
این رایحه برای افراد احساساتی؛ خلاق، آرام و حتی خونگرم انتخاب مناسبی است.

رایحه شرقی

از سال‌ها پیش، افراد برای خوشبو شدن محیط اطرافشان، از انواع گیاهان و ادویه‌ها استفاده می‌کنند. در بین گروه‌های بویایی، می‌توان گفت یکی از قدیمی‌ترین رایحه‌ها و البته پر طرفدار است. عطرهای این گروه، گرم بوده و با توجه به نت‌های اصلی، بسیار ماندگار است.

رایحه‌های شرقی، خودشان زیرمجموعه‌های مختلفی دارند، مثل؛ وانیلی، چوبی و ادویه‌ای.

عطرهای شرقی با نت‌های گرم مانند وانیل و عنبر برای قرارهای عاشقانه یا رویدادهای رسمی بسیار مناسب هستند.

رایحه چوبی

عطرهای چوبی اغلب حاوی ترکیباتی چوبی هستند که از ترکیبات چوبی مثل صمغ، برگ و حتی خزه درختان ساخته می‌شوند و از آنجایی که نت‌های چوبی بیشتر در نت پایه استفاده می‌شوند، ماندگاری بسیار بالایی دارند.

مرکبات

این گروه بویایی از نت‌های میوه‌ای مثل لیمو، لیموترش، پرتقال، نارنگی و گریپ فروت تشکیل شده اس و نمایانگر حس طراوت و سر زندگی بوده و انتخاب مناسبی برای فصول گرم سال می‌باشد.

میوه‌ای

رایحه‌های میوه‌ای دارای نت‌هایی مانند انواع توت‌ها، سیب و میوه‌های استوایی هستند. این گروه بویایی برای پیک نیک‌های تابستانی، مهمانی‌های ساحلی یا مناسبت‌های غیررسمی مناسب هستند.

چگونه عطر امضا خود را پیدا کنیم

چگونه عطر امضای خود را پیدا کنیم؟

هر فردی برای خودش، شخصیتی منحصر به فرد دارد، از این رو سبک و استایل شما و حتی عطری که میزنید، انعکاسی از شخصیت شماست.  عطر امضا شما، عطریست که همه اطرافیان شما، با رایحه آن عطر یاد شما میافتند و تصویری از شما در ذهنشان شکل می‌گیرد.

به این ترتیب، انتخاب عطر امضا به عنوان یک اقدام حساس برای استایل شما محسوب می‌شود.

حالا برای پیدا کردن امضای خود، غذا و فصل مورد علاقه خود را کشف کنید؛ رایحه‌های جدید را امتحان کنید و گروه‌های بویایی را به خوبی بشناسید.

حتی اگر همیشه به یک سبک خاص از علاقه‌مند بودید، ممکن است در دهه‌های مختلف زندگی سلیقه شما تغییر کند.

خرید عطر با توجه به فصل‌های مختلف

در فصول گرم سال مثل تابستان، عطرهای خنک، میوه‌ای و مرکباتی جذابیت بیشتری دارند. این عطرها به خوبی با فصول گرم سال هماهنگ می‌شوند و تازگی و خنکی را به تجربه استفاده‌کننده اضافه می‌کنند. در مقابل، در فصل‌هایی مثل زمستان، عطرهای گرم‌تر انتخاب مناسب‌تری هستند. عطرهایی که رایحه چوبی، شرقی و...دارند، با فصول سرد سال هماهنگی بیشتری دارند و حس گرما و راحتی را به فرد می‌دهند. اما به طور کل خود را به این موضوع محدود نکنید چرا که هیچگونه باید تو این مورد وجود ندارد.

نکات پایانی که باید هنگام خرید عطر به آن‌ها توجه کنید

حتما تست کنید.

قبل از خرید عطر، آن را روی پوست خود تست کنید. پوست هر فرد واکنش متفاوتی به عطرها دارد.

عطر را روی مچ دستتان امتحان کنید؛ با این کار هم نسبت به آن عطر خیالتان راحت می‌شود که حساسیت ندارید، هم اینکه متوجه می‌شوید که رایحه عطر روی پوست شما چگونه است.

نت‌های عطر را بشناسید.

همانطور که گفتیم هر عطر از ترکیب مختلفی از نت‌ها تشکیل شده است. نت‌های اولیه، میانی و پایانی؛ به همین دلیل قبل از خرید، با نت‌های مختلف آشنا شوید و ترکیبی را انتخاب کنید که با سلیقه شما هماهنگ باشد.

در انتخاب عطر، عجله نکنید.

پس از زدن عطر، بهتر است ۳۰ دقیقه صبر کنید تا متوجه تغییرات رایحه آن شوید و با خیال راحت آن رایحه را انتخاب کنید.

با قهوه حس بویایی خودتون رو برگردونید

با قهوه حس بویایی خود را برگردانید.

وقتی شما چند عطر را به‌صورت هم زمان بو کرده باشد، دیگر قادر به تشخیص بو به خوبی اولیه نیست. می‌توانید با بو کردن قهوه حس بویایی خود را برگردانید و مجدد عطر را تست کنید.

در نهایت

 خرید عطر یک تجربه شخصی است و به سلیقه شما برمی‌گردد.

و اما  بعد از خواندن این مقاله، پیشنهاد می‌کنم روی این لینک کلیک کنید و با عطرهای لدورا فرگرنس آشنا شوید؛ شاید عطر امضای شما در بین عطرهای لدورا باشد.